Hem Krönika SGF:s nya strategi ger bilden av en reaktiv aktör – inte en proaktiv ledare

SGF:s nya strategi ger bilden av en reaktiv aktör – inte en proaktiv ledare

KRÖNIKA | DAN PERSSON

Det här är opinionsmaterial – åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för. 

Nu har jag läst utkastet på SGFs hemsida för deras strategidokument 2031. Ibland tror jag att jag är den ende som gjort det, utanför den innersta kretsen.

Jag är inte direkt imponerad. Det är väl lika bra att jag konstaterar det, först som sist. Andemeningen i förbundets nya strategidokument är att man är en reaktiv aktör som åker med. Möjligen hade vi behövt en proaktiv aktör som går före och stakar ut vägen in i framtiden. 

Det måste ändå sägas: intentionen är god, men – godhetssignalering i ett strategidokument är inte en lösning på problem. Det är en problembeskrivning.

Det saknas så klart en massa ”hur” och det är helt okej i en strategi. Men – en strategi som saknar en taktisk plan med svar på ”hur” kommer inte att fungera.

Lagbrott

Strategin staplar många fina värdeord och det är snudd på lagbrott att avstå från sådana i en framtidsstrategi.

Dan Persson, krönikör
Dan Persson

Men. Jag saknar en grundligare omvärldsanalys med olika scenarier. Bör klubbarna spara i ladorna för att vi får en hemsk recession i kombination med hög inflation mellan 2027 och 2030 (baserat på EUs ETS2)? Eller får vi en fortsatt god konjunktur där upplevelseindustrin växer 1,5-2 procentenheter mer än BNP?

I det ena fallet bör man spara i ladorna, i det andra investera. 

Hur AI och digitalisering kommer att förändra behovet av SGFs rådgivningsverksamhet är en annan fråga som saknar svar.

Hur mycket ytterligare investeringar måste göras i GIT för att klara övergången till ett smartare AI-styrt GIT? Om jag loggar in på GIT en måndag vid 12.00 bör frågan jag får från systemet vara baserat på historiken. ”Dan, vill du ha en tvåboll för nio hål för dig och Susanne på Woodlands 16.45?”

Sedan kan jag klicka ja eller nej.

Modellen krackelerar

En halv mening om hur beteendemönstret hos golfarna utvecklas är inte tillräckligt. Inte om affärsmodellen att betala för helår krackelerar där bara mycket frekventa, äldre golfare ser ett värde i att betala helår.

Vi är alla överens om att vi behöver få upp intäkterna. En strategi för en kommersiell verksamhet bör ha ett sådant fokus. Jag saknar förslag på hur vi får upp intäkterna för klubbarna. Vill förbundet öka antalet flickor och kvinnor bör det finnas en plan för rekrytering av dessa målgrupper i tre modeller – nationellt, regionalt och för klubbarna att själva bedriva.  

Att vi under den period som strategin omfattar troligen får två kedjor på den svenska marknaden – en franchise av modell Sheraton och en frivilligkedja som konkurrent av modell Best Western – framstår som allt mer troligt. Vi får då två nya centra för affärsutveckling av golf, som med stor sannolikhet är bättre än förbundet på det kommersiella området, medan förbundet alltid är bäst vad gäller elitverksamhet. 

Centrum för utvecklingen

Vidare kommer aktörer som Toptracer, Sweetspot och resortklubbar att vara centrum för utveckling där förbundet saknar inflytande. Här kan vi anta att utvecklingen vi ser av ”off course business” i USA också lär komma till Sverige och att den kommer styras av kommersiella och digitala lösningar. 

Det är klokt av SGF att betona att strategin bara är bindande för förbundsverksamheten och information för exempelvis branschen och de kommersiella aktörerna. Det finns av naturliga skäl inget i vision och mål som jag är emot. 

Däremot borde man kanske ha berört den förändring som är tänkt att genomföras första i januari 2026 med ett maximalt antal tillåtna golf-ID per 18 hål. Vilka effekter får detta? Uppnår man förbundets mål med typ 30 000 färre medlemmar?

Överhuvudtaget saknas kvantifierbara mål. Vi lär också få en marknad där mängden golfare ökar snabbare än mängden medlemmar under perioden. 

Missionen?

Avslutningsvis har jag nu i en vecka gått omkring och funderat på förbundets så kallade mission. 

”Att utveckla människor och samhälle genom golfen.”

Jag förstår inte vad det betyder. Det låter jättefint men – vad betyder det?

Skulle min självklara etik att inte fuska på golfbanan göra att jag slutar köra för fort på E4? Kan det vara så att min moral som gör att jag följer våra lagar (borträknat fortkörning) är grunden till att jag inte fuskar i golf i stället för tvärtom?

Tänk om man hade haft en ”mission” av typen: Vi skall öka antalet golfare i Sverige med 50 procent. Det hade väl varit en aning mer konkret beskrivning av uppdraget? •

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Krönika

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Off Course-golf – så påverkar den golfens framtid

KRÖNIKA | DAN PERSSON: I USA utgör nu Off Course-golfare 30 procent av alla golfare, och a…