
Brian Rolapp lämnar NFL efter 20 år – nu kliver han in som ny vd för PGA-touren. Ett enhälligt beslut av en tung rekryteringskommitté, där både Tiger Woods och Adam Scott ingick, pekar ut Rolapp som rätt person att leda touren in i nästa fas: mer innovation, mer tillväxt – och sannolikt fler affärer utanför det traditionella.
Rolapp, som formellt tillträder senare i sommar, blir vd för både PGA TOUR, Inc. och det kommersiella bolaget PGA Tour Enterprises. Han tar över det dagliga ansvaret från kommissionär Jay Monahan, som aviserat att han avslutar sin tjänst när kontraktet löper ut i slutet av 2026.
– Jag är hedrad över att få kliva in i det här läget. PGA-touren står för högsta nivå av konkurrens, integritet och global möjlighet. Jag tror starkt på tourens potential, säger Rolapp i ett uttalande.
Erfarenhet från världens största sportliga maskin
Som NFL:s högste medie- och affärschef låg Rolapp bakom ligans jätteavtal med Amazon, YouTube, Netflix och klassiska TV-kanaler som CBS och ESPN. Han byggde digitala plattformar som NFL+ och var central i utvecklingen av NFL:s kommersiella ben – inklusive sponsorskap, konsumentprodukter och NFL:s eget investmentbolag.
Hans nytänkande syn på media och publikengagemang ses nu som en tillgång för golfvärlden.
– Brian är perfekt för PGA-tourens nästa kapitel. Han respekterar spelet, förstår fansen och vet hur man bygger starka sportvarumärken, säger Tiger Woods.
Ska förvalta miljardkapital – och fansens förtroende
Touren har under de senaste två åren genomgått stora förändringar: ett nytt tävlingsformat, ökade spelarintäkter, nya ägarstrukturer och ett kapitaltillskott på 1,5 miljarder dollar från investerare i Strategic Sports Group.
En stor del av detta kapital har ännu inte investerats – och det blir Rolapps uppgift att avgöra hur det ska användas.
– Jag har idéer om hur vi kan använda kapitalet, men först ska jag lyssna och lära, sade han i samband med att utnämningen offentliggjordes.
Rolapp lyfter tre ledord från NFL-tiden som vägledning: högsta möjliga kvalitet på tävlingen, rätt partnerskap – både kommersiella och medieinriktade – samt ett ständigt fokus på innovation.
Komplex LIV-situation väntar
Samtidigt kvarstår frågetecken kring relationen till LIV Golf och den saudiska investeringsfonden PIF. Något avtal är ännu inte klart och Rolapp har hittills inte deltagit i några samtal. Däremot har han en gammal kontakt i LIV-vd:n Scott O’Neil – de studerade samtidigt på Harvard Business School.
– Jag behöver förstå mer innan jag uttalar mig, sade Rolapp om situationen.
Jay Monahan, som varit kommissionär i över ett decennium, kommer fortsatt att spela en roll i tourens styrelsearbete och i PGA Tour Enterprises under återstoden av sitt kontrakt.