Hem Promotion Fler gäster – mer pengar: Därför valde klubbchefen Greenfee Outlet

Fler gäster – mer pengar: Därför valde klubbchefen Greenfee Outlet

       

Det är en svår balansgång som många klubbchefer känner igen. Å ena sidan vill man ha hög tillgänglighet på banan för medlemmar och möjlighet till spontangolf. Å andra sidan behöver klubben maximera intäkterna på varje starttid.

Appen Greenfee Outlet är en marknadsplats för obokade starttider – som löser detta problem.

– Mitt mål är att ha så mycket folk på banan som möjligt – och med Greenfee Outlet kan jag justera priser och tillgång på minuter, säger Fredrik Eriksson, klubbchef på Bråviken GK.

Hör Fredrik Eriksson, klubbchef på Bråviken, förklara hur klubben använder Greenfee Outlet för att sälja tomma starttider.

En golfbana är som ett hotell. Det finns en begränsad tillgång på den största intäktsströmmen. Alla som jobbar med gästnätter vet det: ett tomt hotellrum är en förlorad intäkt. För en golfanläggning är begränsningen starttider.

Fylla hotellrummen – fylla starttiderna

När klockslaget passerar och tee gapar tom utan att bollen är fullbokad försvinner också möjligheten att tjäna på den starttiden.

Fredrik Eriksson, klubbchef på Bråviken GK, har inspirerats av sin fru – som är hotelldirektör:

– Hon tänker ständigt på beläggning. Hennes fokus är 100 procent »occupancy«. För golfklubbar borde det vara samma sak. Vi har en produkt som förlorar sitt värde efter en viss tid – så varför inte sälja försöka sälja de tomma starttiderna till sista minuten-priser?

En ny lösning på en gammal utmaning

För Bråviken – och över 60 andra svenska klubbar – har Greenfee Outlet blivit ett viktigt verktyg för att nå högre beläggning på ett smart och kontrollerat sätt. Plattformen är ett digitalt bokningsfönster där klubben kan lägga ut utvalda tider till ett rabatterat pris – helt på egna villkor.

– Det är ett sätt att sälja det som annars inte blir sålt, säger Fredrik. Jag kan se att vi är fullbokade mellan 08.00 och 10.00 en torsdag, men nästan tomma på eftermiddagen. Då justerar jag priserna på några tider efter lunch. Det är också ett utmärkt sätt att fylla upp två eller trebollar.

Kontroll nyckeln till framgång

Kärnan i Greenfee Outlets funktionalitet är att klubben har full kontroll över starttiderna ner till respektive boll. Bokningssystemet är uppkopplat till GIT i realtid. Det gör att systemet blir ett slags »yield management light« – ett digitalt verktyg som klubben kan aktivera eller pausa efter behov, utan att störa verksamheten eller väcka intern oro kring prisstrategi. Sista minuten-priserna kan tidigast publiceras dagen innan.

– Det påverkar inte medlemmarnas tillgänglighet. Det påverkar inte större sällskap eller de som vill planera sina greenfee-rundor. Det är endast en produkt för merförsäljning av osålda starttider för spontangolfare som vill göra en bra deal, säger Anders Axmacher, ansvarig för Greenfee Outlet.

Golfare får bra deals i appen

Klubbens sista minuten-priser publiceras i realtid i Greefee Outlet-appen. De som har laddat ner appen hittar starttiderna i ett enkelt gränssnitt. De som vill spela bokar och betalar sin greenfee direkt i appen.

– Greenfee Outlet vänder sig till priskänsliga golfare som söker en spontanrunda efter jobbet eller när vädret plötsligt klarnar. Det är alltså en kompletterande målgrupp, inte en kannibalisering på klubbens befintliga gäster, säger Anders Axmacher på Greenfee Outlet.

Tiderna marknadsförs aktivt via digitala kanaler, nyhetsbrev och samarbeten – utan att klubben behöver lyfta ett finger.

Perfekt att testa i sommar

Sommarens mix av högt tryck, sena avbokningar och väderkänslighet gör den till ett perfekt tillfälle att testa Greenfee Outlet.

– Vi använder den löpande, men framför allt vid svagare beläggning eller när vädret vänder snabbt, säger Fredrik Eriksson. Det är ett enkelt sätt att fylla luckorna – med full kontroll. •

Läs fler relaterade artiklar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Kolla också

140 svenska golfklubbar kan tjäna miljoner på gästboende – är din klubb en av dem?

PROMOTION Enligt en marknadsanalys som Mobila Hus gjort, bedöms 140 golfanläggningar i Sve…