Hem Banor & klubbar Joachim Sabel skriver öppet brev om brevlådeklubbarna: ”Något måste göras!”

Joachim Sabel skriver öppet brev om brevlådeklubbarna: ”Något måste göras!”

”Hej golfvänner!
Detta mail skickar jag till alla Stockholms golfbanor! Vi hade att möte igår den 7 maj på Star Hotel i Sollentuna. Mötet bad mig/Brollsta GK göra en enkät om vad vi ville göra åt företeelsen Vikbolandet/Söderköping.

Min egen åsikt i frågan, och mötets, var att något måste göras åt denna företeelse, nämligen oseriösa golfklubbar!

En klubb som inte har en riktig bana, juniorverksamhet, pro, klubbhus, skötsel och bara säljer vårt gemensamma medlemskap till lågt pris måste påminnas om att de är med i ett förbund både lokalt samt nationellt. Mer lämpligt för dessa rebeller borde ju vara att inte vara med i golfförbundet och då sälja sina billiga medlemskap ännu billigare, men det är ju inte det Vikbolandet/Söderköping gör, de säljer ju rätten att boka på din och min bana här i Stockholm till ett billigt pris.

Det finns klubbar som saknar bana i vårt distrikt och som bara lever på samarbetsavtal. Dessa skulle eventuellt också kunna hamna under samma kategori som Vikbolandet/Söderköping gör men de konkurrerar ju inte med budskapen att man får spela på Sveriges alla banor för ett lågt pris utan de har ju en inriktning mot något särintresse i Stockholms omvärld och därmed begränsad marknad för sin klubb, tex. DIF Golf, AIK Golf, QTEE etc.

I Smålands golfdistrikt är det cirka 25 klubbar som beslutat sig för att göra något, de har lagt på en extra greenfee för dessa klubbar!

Jag föreslår alltså att vi i Stockholm som har en egen bana som vi sköter efter bästa förmåga och till stora kostnader gör en markering som innebär att de som är med i Vikbolandet respektive de som är billiga medlemmar för 495 kronor på Söderköping (går att se i Git) får erlägga en extra greenfee på 200 kronor/rond och vuxen, samt 100 kronor för den junior som valt dessa klubbar! Om Vikbolandet och Söderköping hade skapat nya golfare på sin klubb som de utbildat själva och som ville vara med i en billig klubb på sin hemort så hade denna fråga inte funnits, men nu är det bl.a. våra medlemmar här i Stockholm som går till denna oseriösa part på marknaden.

Enkätfrågorna blir då, vill din klubb göra likadant som Smålandsklubbarna? Eller vill Ni stötta Vikbolandet/Söderköping i deras marknadsföring och hjälpa Vikbolandets GK att nå sitt mål på 125 000 medlemmar till nästa år!

Alternativ 1: Vi vill göra en markering och låter dessa två klubbars medlemmar betala extra greenfee. (200 kronor/rond för senior och 100 kronor/junior och rond)

Alternativ 2: Låta dem kannibalisera på Sveriges nuvarande golfspelarkundstock (som därmed göra att fler och fler klubbar inom Svenska golfförbundet får ekonomiska problem).

Brollsta GK och TopTees övriga banor kommer per 17 maj att införa denna åtgärd (alternativ 1).

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Banor & klubbar

1. Jan-Olof Hellstrand

tisdag, 13 maj, 2008 at 12:27

Tycker att detta resonemang är lite konstigt. Dom som är medlemmar i ”vanliga” klubbar spelar ju mest på sin hemmabana, men dom som är medlem i Vikbolandet spelar ju bara på greenfee. DVS ”vanliga” klubbar får ju in mycket mer pengar på de som är medlemmar i Vikbolandet.

Själv kanske jag spelar ca 30 ronder greenfee på klubbar i stockholmsområdet, det kostar mig ca 12000-15000 Kr per år, tror inte att det är så många som är medlemmar i ”vanliga” klubbar som spenderar så mycket.

Jag vill spela på så många olika banor så möjligt och då är det ju helt meningslöst att först betala 7000 i medlemsskap och sen åka runt o spela på greenfee. Har tidigare varit medlem i Wäsby och betala ca 4500 Kr per år för ca 2 rundor, nu fördelas dessa pengar på många olika klubbar istället.

/Jan-Olof

2. Arne Axelsson

måndag, 26 maj, 2008 at 09:51

Jag måste hålla med J-O Hellstrand om att det är ett konstigt resonemang som förs om greenfeemedlemskap/brevlådeklubbar.
    Istället för att betala ett antal tusenlappar till en enda klubb betalar ju vi greenfeemedlemmar istället att större antal tusenlappar fördelat på flera klubbar och det måste väl ändå vara positivt för många klubbar att greenfeeintäkterna ökar.
    Jag tycker det ligger lite i golfens idé att spela på så många olika banor som möjligt och därmed hela tiden tvingas tänka spelstrategiskt för att man, som på en ofta spelad hemmabana, inte känner till varje kvadratmeter av banan.
    Jag anser mig inte rebellisk för att jag nyttjar detta ”nya” sätt att utöva min sport, det har gett mig möjlighet att spela på många av Sveriges fantastiska golfbanor och jag har aldrig känt mig ovälkommen någonstans.
    Arne Axelsson

3. Mats Håkanson

måndag, 30 juni, 2008 at 13:26

Jag uppmanar alla registrerade golfklubbar att erbjuda ett medlemskapsalternativ för 495:-. Det skulle ju ta udden av hela ”problemet”.
    Ta Brollsta GK som exempel…. En väl skött bana som uppskattas av många. Om man kan köpa ett medlemskap där för 495:- och sedan spela greenfee till fullt pris (kanske få den 6:e greenfee rundan gratis?) så tror jag nog att många hellre väljer att vara med i sin regionala klubb än att välja brevlåde alternativet. Och på vilket sätt blir detta dyrare eller orättvist mot det traditionella medlemskapet ? Spelar man mer än 20 ronder per år väljer man säkert att nyttja det traditionella alternativet av medlemskap förutsatt att de lokala klubbarna erbjuder en välskött och trevlig bana. Summa-summarum… Konkurrera med samma pris för samma vara dvs. erbjuda rätt till att spela greenfee och få tidningen svensk golf.

4. Mathias H

tisdag, 29 juli, 2008 at 10:12

Hej. Jag förstår inte denna kartellverksamhet som håller på att bedrivas av smålandska klubbar. Hur är det med fri företagssamhet?
    Jag har varit medlem i en klubb i småland i över 10 år och på sena åren så har jag fått 2 barn. Det är svårt att lägga ut 3-4000:- på en årsavgift då det en finns blligare lösning under den tiden barnen blir så stora.
    När jag själv började söka efter brevlådeklubbar så ville jag ha en klubb som hade en 18-hålsbana med full verksamhet. En klubb utan bana var inte intressant då det finns högre folk som vinner på detta. Nu är jag med i Söderköpings GK och dom har en 18-hålsbana och ett fungerande team. Har själv kört förbi många gånger tidigare innan mitt medlemskap och sett banan. Så jag förstår inte varför denna klubb har blivit svartlistad. Och kan någon säga mig vilka småländska klubbar som har ingått i denna kartellverksamhet?
    Vi har jun något här som heter smålandsgreenfee och det finns i olika distrikt också så vad är skillnaden med det och brevlådeklubbarna?
    Det finns ingen bana som är bättre än sin hemklubb men det roliga med att spela golf är, tycker jag, att få spela på andra baner. Det tjänar alla på.
    De klubbar som bara är ute efter att tjäna pengar på medlemmar utan att ha någon riktig verksamhet, de stödjer jag inte. Men till de ”stora”klubbar som försöker att tala om för de ”små” klubbarna hur dom ska sköta sig, säger jag bara, skit ner er!

5. Pär

lördag, 16 augusti, 2008 at 17:02

Jag kan förstå Joachim Sabels synpunkter. Han driver ju tillsammans med andra en rörelse med flera anläggningar i Uppland-Sthlm. Ett flertal av Upplandsklubbarna kämpar idag för sin existens. Detta gör väl att man blir kall om fötterna och inte ser helheten. Man har i Uppland skapat en uppgörelse där man försöker värva medlemmar från andra klubbar! Gå med i en klubb och spela fritt på 9 andra! Här kommer man överrens om en lägsta avgift osv. Är detta ochså en suspekt handling, eller!
    Nä låt marknadskrafterna råda och försök sköt klubbverksamheten bättre så folk vill gå med i klubbarna igen!

6. Kent Anerland

lördag, 23 juli, 2016 at 18:49

Hej.
    Jag kan bara hålla med föregående talare!
    Var det inte meningen att golf skulle bli en folksport ?!
    Så som smålandsklubbar och Joachim resonerar så blir det ju en rikemanssport igen !
    Tycker alla klubbar ska införa ett ” billigare” greenfee medlemskap så kan man ju vara med i sina lokala hemmaklubbar och därav få fler medlemskap.